Dla kogo i po co jest Trening Umiejętności Społecznych w dorosłości?
Czy dorosły z autyzmem to takie większe dziecko, dla którego właściwe będzie to samo wsparcie, ale „dostosowane”?
Można mieć tutaj wątpliwości. Terapie, takie jak terapia
pedagogiczna, terapia manualna, integracja sensoryczna, trening słuchowy czy trening
umiejętności społecznych, są głównie skierowane do dzieci. Jednak nie
oznacza to, że nie mogą z nich korzystać dorośli. Co więc oznacza TUS
dla dorosłych, niekoniecznie młodych?
Po pierwsze: przyjrzyjmy się określeniu „trening”.
Jest to forma pracy osoby nad swoją sprawnością w jakimś wybranym
obszarze. Ma służyć ćwiczeniu i doskonaleniu się w pewnych aspektach. Często
chodzi o aspekty zdrowotne czy cielesne (np. w treningu sportowym, czy z
zakresu fizjoterapii). Ale możemy też mówić o wykorzystaniu formy treningu w aspekcie
psychologicznym.
TUS nie jest terapią ani psychoterapią. Jego celem nie jest
ani „leczyć”, ani „wyleczyć”, ani „uleczać”. Jego celem jest ćwiczyć,
eksperymentować, gromadzić nowe, pozytywne doświadczenia i wzmacniać się
w kontaktach społecznych. Tak samo, jak możemy trenować pewne partie
mięśni, aby stawały się bardziej sprawne i mocniejsze, tak samo w czasie TUS
możemy trenować się w wybranych aspektach społecznego funkcjonowania,
abyśmy stawali się w nich sprawniejsi i nabywali mocy.
Po drugie: zatrzymajmy się na chwilę nad „umiejętnościami”.
Ćwiczenie umiejętności, uczenie ich, a zwłaszcza wzmacnianie – te
pojęcia mogą kojarzyć się z behawioryzmem w starym, sztywnym wydaniu.
Jednak współczesne treningi umiejętności społecznych dla dorosłych już z
niego tak wprost nie korzystają.
Według mnie osoby w spektrum potrzebują uczyć się
nowych umiejętności, a wynika to z ich neurofunkcjonowania. Osoby te
potrzebują wsparcia, bezpieczeństwa i zrozumienia. Kiedy te warunki są
spełnione, ważne jest, aby otrzymały także konkretne informacje i praktyczne
porady. Dzięki nim mogą lepiej odnaleźć się w codziennym życiu. Chodzi
o to, aby uczestnicy rozwijali swoje umiejętności i kompetencje, a nie tylko
otrzymywali nieokreślone wsparcie.
Dlaczego to jest ważne? Psychoterapia dla osób o typowym
wzorcu rozwojowym skupia się na aspektach społecznych. Te
osoby po prostu czują, co się dzieje w danej sytuacji, zanim dostaną jakieś
konkretne informacje. Mogą nie do końca uświadamiać sobie jej
znaczenie, czy swoje reakcje, ale mają w swoich umysłach rozwijaną od
urodzenia bazę do rozumowania i przeżywania społecznego. W terapii wtedy
szuka się traumy, zaburzeń lub problemów z przeszłości,
które mają wpływ na obecne życie. Psychoterapeuta pomaga, towarzyszy pacjentowi,
aby sam zrozumiał te trudne doświadczenia i znalazł ich przyczyny. Ta metoda działa dla
wielu osób, ale nie dla wszystkich. Może nie
działać właśnie wtedy, kiedy w rozwoju osoby nie ma takiej społecznej bazy.
Osoby z mniejszości neurorozwojowych, na przykład w spektrum autyzmu,
inaczej widzą świat, swoje życie i siebie. Mają też szczególny sposób
przeżywania relacji z ludźmi.
Dlatego w treningu umiejętności społecznych dla dorosłych
skupiamy się na konkretnych umiejętnościach. Pracujemy nad praktycznymi
rozwiązaniami i budowaniem osobistych zasobów. Nie robimy tego przez
uczucia czy przepracowywanie przeszłości. Pracujemy w realnym czasie i miejscu,
tu i teraz. Tak jak nie można wytrenować ciała tylko czytając książki,
tak samo umiejętności społecznych trzeba uczyć się przez doświadczenie i
działanie. To jest istota treningu umiejętności społecznych.
Po trzecie: zostaje nam jeszcze rozprawić się z
kwestią „społecznych” aspektów TUS. Mogłoby się wydawać, że: nic bardziej
oczywistego. Tym, co przeszkadza osobom w spektrum autyzmu, jest właśnie społeczny
aspekt codziennego życia. Gdyby nie oczekiwania ludzi wokół – byłoby lepiej.
A jednak uważam, że warto przyjrzeć się z bliska tej kwestii, ponieważ wcale
nie jest taka jednoznaczna i oczywista.
Funkcjonowanie społeczne, czyli sposób bycia w relacjach,
czy interakcjach z innymi ludźmi można bardzo różnie rozumieć. W przypadku
terapii dzieci w spektrum autyzmu często rozumie się je w wymiarze „poprawne-niepoprawne”.
Dzieci zwykle określamy jako „grzeczne”, albo „niegrzeczne”. Pomijam kwestię,
czy to jest wobec dzieci w porządku, ale w przypadku osób dorosłych
wydaje mi się to już zupełnie nieetyczne. I tutaj pojawia się ważne
pytanie o TUS – to na czym on się ma społecznie opierać? Czy ma prowadzić do
usprawnienia osoby, czyli do tego, że będzie bardziej poprawna? Czy grzeczniejsza
społecznie? A jeśli to by było nieetyczne… to o co tu chodzi?
Aspekt społeczny zajęć TUS w grupie widzę w tym, że
uczestnicy żyją na co dzień w jakimś społecznym otoczeniu. Sami je
najlepiej znają i mają z nim bezpośredni kontakt. Dlatego też uczenie się
umiejętności w ramach TUS opiera się nie o sztywne schematy narzucane
przez osobę prowadzącą, ale o własne doświadczenia uczestników. A także
– o własne decyzje i rozwijanie samoświadomości społecznej. Uczestnicy
mogą dawać sobie nawzajem informacje zwrotne, eksperymentować z różnymi formami
komunikowania się, sprawdzać jak one działają – w bezpiecznej
przestrzeni i wspierającym towarzystwie.
W organizacji zajęć TUS w grupie dla osób dorosłych
najważniejsze jest podejście indywidualne i właściwy dobór grupy
uczestników, który to umożliwia. Jeśli zamierzasz skorzystać z tego typu
wsparcia – kieruj się własnymi potrzebami i tym, jakie czerpiesz korzyści.
Powinny one dotyczyć kilku obszarów:
- rozluźnienie – osoba uczestnicząca w zajęciach
powinna czuć się ogólnie dobrze, albo coraz lepiej, np. z
kolejnymi zajęciami coraz spokojniej
- nabywanie umiejętności – sprawdzaj, czy w twoim
życiu następuje zmiana, np. czy zaczynasz robić to, co kiedyś było dla
ciebie zbyt trudne lub niezrozumiałe
- samopoczucie – twój nastrój powinien się wyrównać,
albo nawet nieco wzrosnąć (możesz nawet zacząć odczuwać radość,
zadowolenie lub ulgę)
- motywacja – dobra grupa TUS w pewnym momencie może
zacząć sprawiać, że „zachce” ci się podejmować różne działania, albo że
twoja „niechęć” do działania jakby nieco osłabnie
Jeśli masz na ten temat swoje przmyślenia – podziel
się nimi w komentarzu!
Komentarze
Prześlij komentarz